Alla inlägg under februari 2009

Av Katrine - 27 februari 2009 16:37

Från och med nu skriver jag inte i bloggen. Inte så länge det ska analyseras.


Det jag skrivit om är MINA känslor och tankar. Inget annat

Av Katrine - 24 februari 2009 17:07

Eftersom det är viktigt att stå för allt man säger / skriver börjar jag med just detta i mitt inlägg. Eftersom jag bad om hjälp och det känns allmänt fel mellan oss just nu beslutade jag att ta med Moa. Dels för att DU inte mår bra och just för det samtal vi hade. På så vis menade jag att jag inte hade någon som tog henne... Klart din hjälp räknas.


Och för att fortsätta om att stå för det man gör så har jag idag gjort något jag är oerhört stolt över, men som samtdigt skrämmer skiten ur mig. Jag har pratat om mig själv inför en helt okänd människa, för att nå mitt mål. Jag ska stå inför andra människor och berätta om min bakgrund. Om mitt liv och mitt mål i livet!


Detta är så stort så jag vet inte vad jag ska känna! Men det 'är något jag ska göra för att jag verkligen vill! Jag vill nå ut till barn och ungdommar och berätta min historia. jag vill visa att man klarar allt, oavsett bakgrund. Och man är absolut inte ensam!


Så om några veckor har jag min första föreläsning. Spännande! Nu kämpar jag verkligen för något jag vill. och detta måste jag stå för! Idag vet jag att det jag kommer att prata om är utifrån MINA upplevelser & känslor. Det är något JAG upplevt/upplever och detta kan ingen ta ifrån mig!


Det kommer nog alltid vara så att vi alla har vår syn på det hela. Det klandrar jag ingen för och säger inget om. För en känsla kan man inte säga något om!


Jag vet att vi alla har levt och gjort det bästa vi kunnat, just här och nu. Mer kan vi inte begära av oss själva! Så jag gör detta för MIG. För att JAG anser att jag kan prata om det och vill säga till alla som är i liknande situationer att NI ÄR INTE ENSAM! NI KLARAR ALLT OCH ÄR VÄRD ATT ÄLSKAS!



Av Katrine - 22 februari 2009 16:20

Läkande. Den här helgen har varit så läkande för mig. Jag& Ida åkte med Moa till Rombäck och jag fick återuppleva hur det är att komma hem igen...


Och det var så underbar skön känsla! Jag avundas alla som kan åka "hem". Jag saknar det... Jag är ledssen för att inte kunna ge Moa den biten. Kunna visa hur jag bott, hur jag levt, vem alla är. Men tack vare denna helg och några helt underbara människor har vi kunnat få en liten del av just detta.


Den del som är möjlig och som jag är oerhört glad att kunnat gett moa! Och mig själv dessutom!


Jag tog beslutet att hälsa på Leif. Min dröm av detta var nog att han skulle stå med en öppen famn och hälsa mig välkommen hem. men så blev det inte, även om jag fick komma in på en kopp kaffe. Nu min skatt, min Moa har jag visat dig den människa som betytt så mycket i min uppväxt!


Så nu är jag hemma och lyckan fortsatte inte på min sida. Jag har för tillfället en trasig bil..och just som det var bet jag sönder emn tand... Tråkiga saker kommer i tre sägs det...så jag antar att den uppdatering om detta följer!:/


Men det är bara pengar & materiella ting. Så är det. Jag kan välja att bli arg eller ledssen. Men den kraften behöver jag till annat just nu...:)

Av Katrine - 21 februari 2009 08:58

Idag lyser solen på snön och det är en sån dag som man bara fylls med energi! Att jag dessutom ska till mina hemtrakter med Moa & Ida gör det hela ännu bättre!


Det betyder så mycket att få "komma hem" och visa Moa hur jag växt upp. Att få komma hem och försonas med allt... Jag ser verkligen fram emot detta!


Igår började min dag allt annat utom bra. Bilen startade inte och jag blev sen till jobbet. Men som en skänk från ovan fick jag en present. TACK GRETA!! Det var ett vackert halsband med en nyckel på. Nyckeln till min framtid- jag känner mig verkligen redo för den nu!


Så igår insåg jag vad jag uppskattade. Jag uppskattar verkligen mitt jobb. En plats jag har varit ett år på nu och har fått nya vänner som jag kan växa med! Jag uppskattar er alla oerhört mycket och ni ger mig något speciellt!


Det är helt underbart att ha vänner omkring sig. När man inte har mycket familj kvar anatar jag att detta blir extra viktigt. Det är det för mig. Jag kommer nog aldrig i ord kunna beskriva vad ni betyder för mig!


Oavsaett om jag är upp eller ner. Glad eller ledssen. Så finns ni där med mig. Jag känne rverkligen så. Och de jag inte känner finns med mig har jag in´dag inte längre någon bra kontakt med.


Så jag tackar dig en extra gång CARRO, för att du ställde upp & hjälpte mig en dag då jag verkligen behövde det. På många sätt. Tack!




Av Katrine - 19 februari 2009 17:16

Den här dagen har varit bra, riktigt bra. Moa fick följa med på jobbet för att jag inte hade någon som kunde ta henne när jag öppnade. Så vi har haft mycket tid tillsammans, vilket jag känner att vi behöver.


Och sedan slutade vi tidigt och åkte hem för att baka. Vi har bakat semlor och bullar så hemmet fylls av doften av läckerheter. Sedan rörde vi ihop en pannkakssmet och åt det tillsammans med glass.


När jag satt mig ner för att äta kolade jag på henne. Min lilla solstråle (när hon vill det) som ger mig sån kraft! Och så tänker jag...


Är det så enkelt att genom att vara ärlig mot sig själv så kan man uppnå lycka och känna sig nöjd? Och svaret kommer lika plötsligt som frågan. För det är just så "enkelt".


Genom att vara ärlig mot mig själv så står jag alltid upp för MIG själv. Jag gör inget jag inte vill göra. Och skulle jag nu göra det så lär jag mig till nästa gång. Det handlar bara om att leva livet så som jag vil leva MITT liv...


Så jag måste faktiskt säga att jag är nöjd nu. Jag är glad och jag känner ro. En konstig känsla.. men väl värd att smaka på!

Av Katrine - 18 februari 2009 21:24

Ikväll lever jag i ett skrämmande lyckorus! Igår tog jag tag i en dröm, en vision jag verkligen vill uppnå. Och redan idah fick jag respons på det! Men vad snabbt känslan av lycka och stolthet slog om till skräck och feghet... KLARAR JAG DETTA??


Min vision är att dela med mig till andra genom att berätta vhur mitt liv sett ut och vad det innebär för mig. Jag vill dela med mig för att andra ska våga öppna sig och känna att de inte är ensam, det finns hjälp att få!


Jag vill visa att någon med min bakrund ( att man vuxit upp med dysfunktionella förhållanden, en uppväxt där man blivit tvungen att bli vuxen allt för fort) kan överleva och komma dit man vill!


Jag vet ju vad jag vill, ännu en till sak i livet som jag vet jag vill med!! Att vara så säker på sig själv, trots allt är skrämmande! Skrämmande, men verkligen någoot jag vill!


Så frågorna är:

  •  hur ska jag klara detta??
  • vill någon höra på mig?
  • kommer detta bli ett fiasko?

Ge mig kraft nu....



Av Katrine - 17 februari 2009 19:56

Okej, ikväll ska jag göra mitt yttersta för att skriva om positiva sidor med mig själv. För det är faktiskt så att jag har insett att jag har dem. Och att jag borde vara stolt för dem.


Det är nog så att jag vill se det goda inom alla människor. Jag vill så gärna tro gott om alla! Så är det. Jag förväntar mig saker av andra människor för de saker jag kan tänka mig att göra/inte göra för en annan människa. Men erfarenheter har fått mig att inse att så inte är fallet.


Det är dock så att jag har svårt att hata/Tycka illa om en annan människa. Till vilken nytta gör man det? Det tömmer en själv bara på energi och ger absolut inget tillbaka. Varför ska jag vara som just de människor som jag har svårt att förstå mig på? Det är ju dem jag kan lära mig något av...


Det är precis som ordspråket som mamma hade på väggen i sovrummet. " Lär dig livets stora gåta. Älska glömma och förlåta".


Det kan låta banalt och blåögt. Men det är så jag funkar. Det är så jag är. Att kunna förlåta en annan människa är stort just för att det får mig att lägga den energin på mig själv istället. Som jag så väl behöver...


En till positiv egenskap jag har är att jag gör allt för att komma dit jag vill. Om jag har satt ett mål i livet så kommer jag dit. Det är jag säker på! Utan den viljan hade jag inte varit här idag... Den kan dock få mig att verka stark, vilket är det sista jag är vissa stunder. Men ibland har man inte så många val i livet och då gäller det bara att leva helt enkelt. Om detta är stark- ja, då kan man kalla mig stark.


Med mycket möda inser jag även att jag är den bästa mamman jag kan vara för just min Moa! Jag har gjort mina misstag, oc kommer antagligen att göra några fler. Men jag gör allt för att själv må bra och överföra det till dig min skatt! Allt handlar återigen om att förlåta...även sig själv...:)


Okej, sedan har jag ju även den sidan att jag vågar! Jag vågar välja att gå andra vägar. jag vågar leva det liv jag vill uppnå. Jag vågar att tro på mig själv. Jag vågar göra allt för att jag ska göra skillnad för min Moa....


Jag har tagit mod att sitta och berömma mig själv ikväll. det är viktigt att försöka se vad man har. Och jag har så mycket, och vet att jag kan få det jag vill... Ibland blir det bara inte på det sätt man tänkt sig...



Av Katrine - 13 februari 2009 16:41

Ikväll är det ladda energi som gäller! Jag ska ha hemma spa med vin och räkor med nära och kära...och jag är SÅ glad för det! Jag är glad att jag har vänner som finns där. Jag är glad att jag väljer hur jag vill leva mitt liv- och inte någon annan. Jag är glad att vara glad. Jag ler=)


Det behöver inte alltid vara sol och höga berg för att man ska känna att man är glad. Lycka är en annan sak. Men det är viktigt att kunna surfa på känslan av att vara nöjd och belåten med!


Bara för att ALLT inte känna bra så måstre jag kunna se till det som faktiskt gör det! Och när chansen för att ALLT ska kännas bra samtidigt är kanske inte realtistiskt jämt?


Idag känner jag mig omringad med människor som bryr sig. Jag känner lycka av att möta dessa människor, och jag uppskattar er alla! En spontat kopp kaffe med en vän är guld värd! Ett telefonsamtal med en vän kan ge så mycket energi! En kram kan ge styrka! Att skratta tillsammans är något helt underbart som bara fyller på energi!


Jag är lycklig lottad som har er alla ska ni veta!


Min lilla trollunge är med pappa i helgen. Lösningen på att jag  ska ha henne mer för tillfället känns bra. Jag får ladda upp med energi och styrka de få dagar vi är ifrån varandra. Och det ät helt underbart att vara med dig min skatt, oavsett vilket humör du är på! Mamma älskar dig!

Ovido - Quiz & Flashcards